Watak Buku di Jelmakan?

Nak kata aku taksub dengan filem-filem omputih tak juga lah. Selalu bila decide untuk tengok wayang, aku adil dan saksama antara filem Melayu dan omputih. Tapi bukan juga aku nak memuji filem omputih tapi ni hakikatnya filem yang satu ni memang best. Nak tau kisah apa? Tentulah Inkheart...last week aku saja try booking filem ni tanpa sebarang info pun mengenai filem ni. Wowww..itu yang boleh aku katakan.

Filem simple dan ringkas ni lain dari yang lain. Pada aku idea mat saleh memang brilliant la..pernah tak kita terfikir untuk jelmakan watak dalam buku melalui pembacaan secara lisan? Tak pernah kan?? Tapi ni yang si director tu bikin. Wallahhh la...paling best tgk macamna dia bikin percantuman dan pusingan watak gara-gara heronya yang membaca dengan kuat dan penuh perasaan. Dalam pada unsur imaginasi ni jugak ada unsur-unsur sedih dan kemanusiaan. Nangis jugak la skit airmata jantan aku nihhh tgk anak dia bertemu dengan mak dia sejak sekian lama disebabkan mak dia yang dah termasuk dalam 'dunia' buku tu.

Mesti peningkan nak pikir pasal watak dan gabungan yang dia buat? Nak faham rasanya kenalah tonton sendiri. Yang pasti pada aku filem Brandan Fraser kali ni tidaklah dianggap gagal seperti sangkaan setengah pihak kat dia. Best la...

Aku tengah terpikir kalau Yusri bikin filem macam ni bleh nampak real ke kt Msia ni? Mesti banyak tol rintangan dan cacian kat dia, mcm mula2 nk bikin Cicak Man dulu lah kot. Tapi kalau dia cuba..aku rasa dia orang paling layak buat filem seumpama ni sbbnya sedikit sebanyak dia punya idea yang semacam tu...cayalah Yusri.

Nak sangat tunggu 'buah tangan' dr Msia yang macam ni...

3 comments:

Ani Nadila Yusof said...

Antu buku tu... takutnyerr
Best sgt ke? apa lagi carik cetak rompaklah jom
huahuahua...

sHutDoWN said...

iii... lama xjmpa :D

kiroro said...

aper hampa merepek ni oitt..